gromo
Registrat: 04 Oct. 2005 Missatges: 11
|
Publicat: Dv. Des. 02, 2005 4:41 pm Assumpte: Matemàtiques i societat |
|
|
Hola macos!
Abans de tot, recomenar-vos la web que han fet dos alumnes de batxillerat de Mollerussa,
http://iesterresdeponent.xtec.net/experiencies/index.html
A mi m'agradat sobretot el nivell de les presentacions: la incorporació de videos, i com els continguts matemàtics "clàssics" poden adaptar-se al nou llenguatge multimedia d'Internet...
Igual que fem tots i totes, cadascun a la nostra manera, penso que aquest és un bon exemple de com podem guanyar-nos "el territori" Internet per a objectius educatius.
Canviant de tema, una invitació a la reflexió:
L'altre dia van venir al meu institut a fer unes xerrades sobre alcoholisme, i van repartir entre els alumnes uns dossiers a tot color explicatius molt macos.
Un determinat apartat és una taula X-Y que relaciona el nivell d'alcohol i la probabilitat de tenir un accident.
El redactor diu que "s'observa una relació LINEAL ..."
Vaig pensar, guai, ho transformaré en un exercici de mates per als meus alumnes...
Vaja, he escanejat el text i l'he penjat a
http://www.toomates.net/Llistes/estadistica/taula_conduccio_i_alcohol/taula_conduccio_i_alcohol.jpg
Jo no trobo la linealitat per enlloc...
I no entro en el tema de quines "unitats" s'han fet servir per a mesurar "la probabilitat de ser responsable d'un accident mortal"... potser és un tant per cent? Vol dir que amb un 1,70 gr/l tinc un 46% de probabilitats de matar a una persona? Realment les ciències estadístiques i estocàstiques estan d'allò més avançades!!!
Sincerament, tinc la sensació de que vivim en una societat en la que les matemàtiques, és a dir, el llenguatge matemàtic es fa servir sense prou rigor, amb una certa cultura del "dóna igual, total no s'entendrà..." o potser un "dóna igual, total ningú ho llegirà..."
I simultàniament, una necessitat molt gran de que les afirmacions vinguin avalades per productes matemàtics com taules de valors o "probabilitats"...
Gràcies per el vostre temps.
Gerard. |
|
dpinol1
Registrat: 03 Oct. 2005 Missatges: 34
|
Publicat: Dc. Des. 07, 2005 12:48 am Assumpte: Re: Matemàtiques i societat |
|
|
Visca GRomo i Google.
En la imatge que ens oferies, per sort, hi havia una referència a la font de les dades. Google ens ajuda a trobar-la.
Al Ministerio de Salud y Consumo podem trobar un Cuaderno Didáctico sobre Educación Vial y Salud on en el Mòdul 2 (pàgina 89) fan referència a les dades que donava el GRomo en la seva imatge. També hi podem veure el gràfic i fórmules (Cálculo de la gramos de alcohol consumido, Alcoholemia previsible, Cálculo del tiempo para eliminar el alcohol del organismo...). Jo volia anar a les fonts i saber com es calcula o defineix la probabilitat de ser responsable d'un accident mortal (Hipòtesi: Del total d'accidents provocats per alcohòlics, el % d'accidents mortals que va provocar cada índex d'alcoholèmia?). El document del Ministerio fa referència a publicacions de Álvarez i Del Río (Alcohol y accidentes de tráfico: ¿Prevenir qué?, 2001 i Alcohol, jóvenes y accidentes de tráfico, 2002)
No m'agradaria menysprear la importància del tema. Tot el contrari. Navegant per internet he trobat material didàctic i científic per fer un treball matemàtic i transversal a l'aula, no creieu? Quan parlem de contextualitzar és això, oi? Quan parlem de portar la realitat (aquesta sí que és propera a l'alumne de batxillerat) a l'aula també és això, oi?
David |
|