Eines metodològiques per al treball de recerca de batxillerat

EL-TREBALL-DE-RECERCA-PROFES (2).pptx

Aquí trobareu reallotjat tot el material de l'antic web Eines metodològiques per al treball de recerca de batxillerat resultat d'una llicència d'estudis del professor Albert Piñero.  A cadascun dels apartats hi trobareu un arxiu pdf que podeu consultar i descarregar

Albert Piñero Subirana. Catedràtic de filosofia de l'Ins Castelló d'Empúries.

PRESENTACIÓ

Les tipologies a l’ús sobre treballs de recerca a batxillerat solen estar confeccionades sobre la base de classificacions prèvies de matèries i disciplines o a partir de l’objecte o tema d’estudi. No ens sembla pas el millor sistema si acceptem que l’aprenentatge fonamental que es fa a través del treball de recerca de batxillerat és de tipus metodològic. D'acord amb aquesta convicció, proposem donar la centralitat a l'aspecte dels procediments ja des del moment de la planificació dels treballs de recerca, i creiem que els procediments més adequats per fer recerca a batxillerat han de prioritzar el treball amb documents i fonts primàries, han de ser procediments el màxim de concrets i operatius, que no pressuposin el coneixement d’excessius referents culturals, contextuals i acadèmics per part dels alumnes i procediments que permetin objectivar al màxim el treball de l’alumne per tal d'evitar el perill, sempre present, de treballs purament bibliogràfics. Al cap i a la fi el més destacable és que l’alumne faci la seva modesta i petita recerca en un camp concret, que descobreixi els arxius, les biblioteques, les hemeroteques, les entrevistes, els documents, els textos, les dades estadístiques, etc., i que aprengui els procediments necessaris per tal d’extraure’n la informació necessària o per tal de generar-la i tractar-la amb el rigor exigible a tot treball intel·lectual. És per totes aquestes raons que proposem la següent tipologia de treballs de recerca basada en criteris metodològics:

Per a cada tipologia de treball proposem alguns procediments i tècniques que poden ser d'utilitat, així com pautes concretes de realització, exemples i models. En concret hi trobareu indicacions i pautes sobre:

• com plantejar un projecte de recerca fixant el problema i els objectius adequats a cada estratègia

• com elaborar el marc teòric corresponent

• les fonts d’informació primària i com accedir-hi

• algunes tècniques i procediments concretes de recollida i tractament de la informació adequades per a cada estratègia metodològica

• exemples concrets de recerques viables a fer amb fonts primàries

• eines informàtiques disponibles

• pautes encaminades a orientar els alumnes sobre com estructurar i redactar apartats importants relacionats amb la metodologia com ara la introducció i les conclusions

• pràctiques i exercicis concrets per preparar els aspectes metodològics del treball de recerca amb els alumnes a l'aula